Lähes joka toinen nainen on kokenut elämänsä aikana fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa Suomessa

Tänään on YK:n kansainvälinen naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä. Joka kolmas nainen maailmassa on kohdannut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa ja joissain maissa luku nousee jopa 70 prosenttiin. Naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja lähisuhdeväkivaltaa on kaikissa kulttuureissa, yhteiskuntaluokissa ja ikäluokissa.

Suomi on naisille EU:n toiseksi väkivaltaisin maa, mistä Suomi on saanut useita huomautuksia. Suomessa lähes joka toinen nainen on elämänsä aikana kokenut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai molempia. Naisten väkivaltaiset kuolemat ovat Suomessa yleisempiä kuin muissa pohjoismaissa. Vuonna 2019 poliisin tietoon tulleista yli 1 300 raiskausrikoksen uhrista naisia oli 96 prosenttia ja seksuaalisen ahdistelun uhreista 95 prosenttia.

Naismurhien (femicide), pahoinpitelyjen, raiskausten, vainoamisen, seksuaalisen ahdistelun, erilaisen henkisen ja taloudellisen väkivallan ja vihapuheen lisäksi tyttöihin ja naisiin kohdistuu myös sellaisia ihmisoikeusloukkauksia kuin sukuelinten silpominen, pakkoavioliitot ja hyväksikäyttö ihmiskaupassa ja prostituutiossa.  

Seksuaalista väkivaltaa on raiskaamisen lisäksi myös vaatiminen, painostaminen tai pakottaminen sellaiseen seksiin, jota toinen ei halua. Myös esimerkiksi ehkäisyn käytön kieltäminen, aborttiin pakottaminen ja seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rajoittaminen ovat väkivaltaa.

Vainoa on esimerkiksi toistuvat, ei toivotut yhteydenotot, perättömien tietojen levittäminen ja seuraaminen.

Henkistä väkivaltaa on esimerkiksi sosiaalisen kanssakäymisen rajoittaminen, voimakas mustasukkaisuus ja itsemurhalla uhkaaminen. Taloudellista väkivaltaa on itsenäisen rahankäytön estäminen, taloudelliseen päätöksentekoon osallistumisen estäminen tai pakottaminen omien rahojen antamiseen toisen käyttöön sekä taloudellisella väkivallalla uhkailu tai kiristäminen.

Naisiin kohdistuva väkivalta on naisvihan vakavin muoto. Sukupuolittunutta väkivaltaa vastaan on taisteltava. Älä siis vähättele muitakaan naisvihan ilmentymiä tai feminismin tarvetta.

Lähteet: UN Women Suomi, Väkivaltaobservatorio, THLNollalinja

Jos koet väkivaltaa tai sen uhkaa, saat apua esimerkiksi näistä paikoista:

Naisten linja: 0800 02400

Nollalinja: 080 005005

Tukinainen: 0800 97899

Rikosuhripäivystys: 116 006

Jos olet akuutissa hädässä, soita hätänumeroon 112.

Varo disinformaatiota somessa: älä mene huuhaa-halpaan!

Tällä hetkellä koronaakin enemmän ärsyttää ja ahdistaa tiettyjen tahojen mieltymys salaliittoteorioihin ja disinformaatioon. Viime viikolla alettiin levittää somekampanjaa, joka rohkaisee käyttäytymään vastoin virallisia suosituksia koronapandemian ehkäisemiseksi. Kampanjassa levitetään todella vaarallisia väitteitä, joiden mukaan maailmanlaajuiseen pandemiaan tepsii parhaiten positiivinen ajattelu ja yrttitee.

Toisaalta ymmärrän, että ahdistavassa tilanteessa tekee mieli tarttua somessa vastaan tulevaan ”tietoon”, jonka mukaan tutkijat ja terveysviranomaiset olisivatkin väärässä ja jonkin random-foliohattuilijan mutu-maalaisjärki oikeassa. Minustakin olisi tosi kivaa, jos joku luotettava taho nyt lupaisi, ettei tarvitsekaan käyttää ärsyttävää maskia ja ettei koronaa olekaan olemassa, joten voimme jatkaa elämäämme normaalisti. Näin ei kuitenkaan tapahdu eikä se, että jokin tieto miellyttää minua henkilökohtaisesti, tee tiedosta oikeaa.

Pyydän, ettei kukaan lähde mukaan näihin ”ajattelen omilla aivoillani, enkä siksi usko sokeasti tutkijoita ja terveysviranomaisia” -juttuihin. Maailmassa olisi aika helvetin vaikea navigoida, ellei luottaisi ihmisiin, jolla on huomattavasti ennemmän tietoa asioista kuin itsellä. Olen todella iloinen, ettei juuri minun tarvitse olla oman elämäni virologi ja samalla kaiken muunkin asiantuntija, vaan että muut, minua viisaammat ihmiset ovat erikoistuneet näille aloille, tekevät väsymättä luotettavaa tutkimusta aiheistaan ja tekevät päätöksiä, jotka perustuvat luotettavaan tutkimustietoon.

Onneksi huuhaa-kampanjalle saatiin hyvin pian vastakampanja, jonka avulla kaapattiin aika tehokkaasti nuo väärää tietoa levittävät hashtagit #kansanviisivalttia ja #kansan5valttia. Alla Niina Pietilän päivittämät oikeat ohjeet.

1. Maskeista on hyötyä, vaikka maskipakkoa ei olekaan. Mitä suurempi osa ihmisistä käyttää maskia, sen paremmin olemme turvassa ja ennaltaehkäisemme myös oireettomien kantajien viruksen levittämistä.

2. Syö tuoretta, terveellistä ruokaa ja juo riittävästi nestettä aina oman hyvinvointisi edistämiseksi. Tiedosta kuitenkin, että terveellinen ruokavalio ei tee sinua immuuniksi millekään taudille, ei myöskään koronalle.

3. Liiku joka päivä turvallisesti. Suosi liikuntamuotoja, joissa sinun on mahdollista liikkua yksin. Suosi ulkoilmaliikuntaa. Mikäli käyt salilla, pyri pitämään maskia ja huolehdi laitteen kunnollisesta puhdistuksesta ennen ja jälkeen liikuntasuorituksesi, välttääksesi tartuntoja.

4. Keskity onnellisuuteen ja hyvinvointia lisäviin asioihin, poikkeusolot luovat stressiä ja stressi heikentää kehon vastustuskykyä. Muista kuitenkin siitä huolimatta pitää järki päässä liikkuessasi julkisilla paikoilla ja huolehdi sekä itsesi että muiden turvallisuudesta.

5. KÄYTÄ PERUSTANA KÄYTTÄYTYMISELLESI POIKKEUSAIKANA ASIANTUNTIJOIDEN ANTAMIA SUOSITUKSIA ÄLÄKÄ MUTUILUA SOMESSA!

Lisäksi: vältä ihmisten tapaamista erityisesti suurissa joukoissa ja vältä fyysistä kontaktia. Jos et osaa osoittaa inhimillisyyttä ja läheisyyttä muille muutoin, kuin fyysisen kosketuksen kautta, kehitä kommunikaatiotaitojasi.

Jos olet altistunut, tarkkaile vointiasi ja keskity entistä huolellisemmin varovaisuuteen. Käytä maskia julkisissa tiloissa. Mikäli sinulle tulee oireita, hakeudu testiin. Jos sinulla on todettu tartunta positiivisen testituloksen kautta ja sinut on asetettu karanteeniin, NOUDATA KARANTEENIMÄÄRÄYKSIÄ.

Kangasmaski Oikeutta eläimille -nettikaupasta.

Mikäli koet pakottavaa tarvetta tulla väittämään kommenttiboksiin, ettei maskeista ole tutkittua hyötyä, säästän sinut vaivalta ja kerron jo etukäteen, etten aio julkaista kommenttiasi. Esimerkiksi IG-tililtä Tervettä skeptisyyttä voit käydä tutustumassa maskitutkimuksiin (Maskiluennot-kohokohdat).

Tässä vielä havainnollistava kuva, jossa QAnon-toimintaan perehtynyt Johannes Koski perkaa meneillään olevaa disinformaatiokampanjaa.


Kaamos lannistaa – näin puolustaudun pimeää vastaan

Kaupallinen yhteistyö: Marli Vital

Valo. Miten tuntuukin, että joka syksy ymmärrän entistä vahvemmin sen, kuinka paljon tarvitsen sitä. En muista nuorempana koskaan kärsineeni kaamosoireilusta, mutta viime vuosina se on tullut hyvin tutuksi. Tekisi mieli vetäytyä talviunille valtavan pasta-annoksen jälkeen. Herätä vasta maaliskuussa.

Uusi Marli Vital Puolukka-karpalo-rosmariinimehu on E- ja C-vitaminoitu.

Terapeuttini kysyi viikko sitten tavalliseen tapaansa: miten aiot tulevalla viikolla hoitaa itseäsi? Vastasin tavalliseen tapaani: no, yritän nyt saada aikaiseksi lähteä sinne salille ja syödä vähän paremmin. Terapeutti muistutti: itsen hoitaminen ei ole hyvinvoinnin suorittamista. Joo, säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat hyvästä, mutta keho ja mieli tarvitsevat paljon muutakin. Aloin miettiä, mitä oikeasti haluan tehdä juuri nyt, mitä tarvitsen. Haluan nauttia herkullisia aamiaisia ja lukea uutiset kaikessa rauhassa. Haluan käpertyä sohvalle juomaan teetä ja lukemaan kirjaa. Haluan lähteä kävelemään metsään lempipodcast kuulokkeissa, juokseminen ei nyt huvita. Poiketa Töölönlahdelle katselemaan joutsenia. Haluan lähteä Ellin kanssa uimahalliin ja saunoa pitkään.

Pimeä aika käy paitsi jaksamisen myös vastustuskyvyn päälle. Ja juuri nyt ei ehkä jaksaisi kiinnittää huomiota siihen, että saisi varmasti kaikki tarvittavat (erityisesti vastustuskykyä buustaavat) vitamiinit koneistoonsa. Löysin itse helpon tavan saada ainakin E- ja C-vitamiinia päivittäin: nimittäin uuden lempimehun. Marli Vitalin uusi Puolukka-karpalo-rosmariinimehu on E- ja C-vitaminoitu. E- ja C-vitamiinit ovat siis antioksidantteja ja rosmariini sisältää antioksidantteja. Ja antioksidantit suojaavat soluja hapettumiselta. Lisäksi C-vitamiini vahvistaa vastustuskykyä. Yhdessä mehulasillisessa on 60 prosenttia päivittäisestä E- ja C-vitamiinin tarpeesta.

Marli Vital -mehupakkauksesta löytyy FSC-merkki, joka kertoo, että pakkaus on FSC-sertifioitua kartonkia. Se on siis peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä.

Tykkään muutenkin tosi paljon puolukoista ja puolukkamehusta. Syön viikoittain pussillisen pakastepuolukkaa esimerkiksi rahkan, jugurtin tai vaniljajätskin kanssa. Tästä mehusta suosikkini tekee vitaminoinnin lisäksi rosmariini (kuningasajatus!), joka on tunnetusti hyvä makupari happamien puolukoiden ja karpaloiden kanssa. Rosmariini maistuu tässä juuri sopivasti. Voisin juoda tätä helposti litran päivittäin, ellen vähän yrittäisi himmailla. Myös hyvin nirso viisivuotias tykkää uutuusmehusta. Hän on todella herkkä erikoisille mauille ja tämäkin hämmästytti aluksi, mutta aika ensikummastuksen jälkeen tuli vaatimus saada lisää mehua mukiin.

Marli Vital -sarjan mehujuomissa on 30 prosenttia vähemmän lisättyä sokeria.

Miten muuten taklata pimeän ajan haasteet, jotka vaikuttavat kehoon ja mieleen? Ainakin kirkasvalohoidolla! Tuntuu, että kirkasvalohoitoa pidetään edelleen monesti ihan huuhaana, vaikka kyseessä on aivan tutkitusti tehokas hoitomuoto. Hehkutan sitä aina kaikille, jotka vähänkin valittavat kaamosväsymystä, vaikken itse edes omista kirkasvalolamppua. Olen siitä onnellisessa asemassa, että voin usein lähteä keskellä päivää ulos, kun aurinko vähän pilkahtelee. Viimeistään tänä syksynä kuitenkin tajusin, että tarvitsisin ehdottomasti kirkasvalolampun itsekin.

Säännöllinen ruokailurytmi on niin ikään asia, joka olisi hirveän tärkeä, mutta ainakin minulle valitettavan vaikea asia edelleen. Säännölliset ja terveelliset ateriat pitäisivät pahimman väsymyksenkin loitolla, kun keho saisi tasaisesti energiaa pitkin päivää. Ateriarytmin pitämiseksi säännöllisenä auttaisi ainakin minulla parhaiten ruokailun suunnitteleminen. Se, että käden ulottuvilla olisi aina seuraava ateria eikä niin, että vasta nälän iskiessä tajuaa miettiä, että mitäs seuraavaksi syötäisiin.

Luonnossa liikkumisen ja säännöllisen kuntoliikunnan lisäksi kannattaa meditoida. Olen itse todella huono meditoimaan, vaikka sen kiistattomista hyödyistä on puhuttu jo pitkään. Olen kuitenkin yrittänyt sisäistää sitä, ettei meditoinnin tarvitse olla jokin ylhäinen toimitus tietyssä asennossa, tilassa, vaatteissa ja rekvisiitoissa. Meditoida voi monilla tavoilla. Itse kun olen edes hetken erossa kännykästä ja päässä sinkoilevista tuhannesta asiasta, on se jo riittämiin meditointia. Minulle meditointi voi tarkoittaa esimerkiksi rauhallista saunahetkeä salilla treenin jälkeen tai sitten teen kotona jonkin meditaatioharjoituksen Youtubesta.

Millaisia keinoja teillä on selviytyä pimeän ajan haasteista, kuten väsymyksestä ja huonosta vastustuskyvystä? Kiinnostaisi ainakin kuulla, millaisia kokemuksia teillä on kylmäuinnista! Kylmään vuodenaikaan haaveilen itse päivittäin vain saunasta ja muusta lämmöstä, vaikka nimenomaan kylmäuinnilla olisi vaikka mitä tutkittuja terveyshyötyjä. Minulle kuitenkin uimahallin 24-asteinen vesikin on liian kylmää, joten löydänköhän koskaan itseäni marraskuisesta luonnonvedestä? Tuskin. Mutta aihe kiinnostaa silti!

Käy kurkkaamassa TÄÄLTÄ lisätietoa Marli Vital -mehujuomista.